#15: Ile poczekasz na efekty marketingu w klubie sportowym? (krótko i długo)
Niemożliwe jest określenie dokładnego terminu. To tak jakbym Cię zapytał: kiedy Twój zawodnik zrobi największy progres?
Jeśli to dla Ciebie dalej niezrozumiałe to zobacz ten wpis. Jednak jedna z części marketingu przyniesie Ci rezultaty szybciej niż pozostałe.
Czy to znaczy, że jest marketing lepszy i gorszy? I tak, i nie.
Spójrz na to z perspektywy swojej dziedziny (treningu). Cokolwiek zrobisz z nowicjuszem – będzie lepszy, ale na wyższym poziomie już się to nie sprawdzi.
Jeżeli do tej pory byłeś nowicjuszem marketingu, to na początku czeka Cię zauważalny skok. Wystarczą podstawy reklamy internetowej i trochę budżetu.
Tylko co później?
Długodystansowa część marketingu to budowanie marki. Dobrej opinii o Twoim klubie sportowym nie zapewnisz sobie w parę miesięcy.
Marka wymaga zaufania, a zaufanie buduje się latami – liczbą i intensywnością wspólnych doświadczeń. Zarówno krótkoterminowe, jak i długoterminowe działania marketingowe są pożądane.
Oba są narzędziami. Tak jak narzędziami w sporcie jest przygotowanie motoryczne czy techniczne.
Droga szybkich rezultatów (ekspozycja)
Zwiększenie ekspozycji klubu, czyli zaprezentowanie go większemu gronu niż dotychczas. Najczęściej osiągane reklamą w Internecie.
Taka reklama często przybiera formę „kup teraz” i w dłuższej perspektywie okaże się niewystarczająca. Tzn. zawsze jakieś grono nowych osób przybędzie, ale to nie wystarczy na zbudowanie czegoś wielkiego.
Pisałem już o tym tutaj.
1️⃣ Każdy może kupić reklamę
Każdy może kupić reklamę, dlatego nie jest to żadna przewaga konkurencyjna. A jednak w marketingu (tak jak w sporcie) często nie wygrywa największy budżet.
Twoje działania reklamowe powinny być ciągłe z ewentualnym naciskiem na sezonowość (np. „kampania wrześniowa” w przypadku dzieci szkolnych).
Największy skok zainteresowania poczujesz przy pierwszej sensownej kampanii (bo potencjalnie zainteresowani gromadzili się przez kilka sezonów).
Aby zwiększyć efektywność wykorzystania budżetu, warto odświeżać kreacje reklamowe (grafiki, wideo i teksty) i podchodzić do tematu z kilku stron.
Dla przykładu: sport może być metodą na zdrowie, przyjaźń i charakter. Można się o tym prześlizgać w jednej treści lub zrobić osobną kreację na każdy z tematów.
2️⃣ Jeżeli zatrzymasz się na reklamach
Jeżeli zatrzymasz się na reklamach, to dużo będzie zależało od działań konkurencji (ich reklam i budżetów) i ograniczenia odpływu zawodników z klubu. Po prostu, aby się rozwijać, będziesz musiał pozyskiwać więcej osób, niż regularnie tracisz.
W dłuższej perspektywie koszt pozyskania trenującego będzie rósł i będziesz musiał wydawać co raz więcej pieniędzy, aby osiągnąć podobny efekt.
Jak zajść dalej niż konkurencja? (marka)
Patrzeć szerzej. Dbać o detale. Wdrażać cyklicznie poprawki. Budować ponadprzeciętne oczekiwania (marketing) i dowozić ponadprzeciętną usługę.
To wszystko trwa dłużej (wręcz nieskończoność) i jest trudniejsze do skopiowania. Marketingowe przykłady poniżej.
1️⃣ Zakup profesjonalnej identyfikacji wizualnej
Identyfikacja wizualna na starcie nie ma większego znaczenia.
Natomiast po czasie nie oszukasz rzeczywistości. Logo wyrzeźbione w Canvie i strona WWW o prezencji godnej dziurawych skarpet?
Zaprzeczenie nowoczesności i profesjonalizmu. Tak zostaniesz sklasyfikowany w oczach niedoszłych klientów.
2️⃣ Zadbanie o relację foto/wideo
Przy mniejszych budżetach zalecam ograniczenie się do fotografa. Zdjęcia są bardziej wszechstronne i tańsze (reklamy online i offline, strona WWW).
W psychologii istnieje taki błąd poznawczy jak efekt aureoli – w uproszczeniu: ładnym rzeczom przypisujemy inne pozytywne cechy.
Jeżeli widzę 2 kluby sportowe i jeden z nich ma nowoczesną stronę WWW, a drugi, taką sprzed 10 lat, to temu pierwszemu przypiszę większy profesjonalizm.
Co może być prawdą, ale nie musi. Którym klubem jesteś?
3️⃣ Personalizacja marketingu offline
Na przykład: plakaty/ulotki z wizerunkiem trenera/dzieci z danej lokalizacji.
Chyba nie muszę nikogo przekonywać, że zobaczenie znajomej twarzy na plakacie daje efekt „wow”? Nawet gdy jest to tylko szkolny znajomy z widzenia.
4️⃣ Odświeżenie tekstów na stronie WWW
Funkcjonalność strony ma priorytet przed jej wyglądem.
Treści dla klienta będą ewoluowały w czasie. Im dłużej pracujesz, tym lepiej rozumiesz swojego odbiorcę. Wiesz lepiej, czego on oczekuje i za co będzie wdzięczny.
Wsłuchaj się w pytania klientów. Odpowiadaj publicznie. Powtarzające się pytania przy zapisach na obóz sportowy? Odpowiedzi muszą być w ofercie.
5️⃣ Content marketing (marketing treści)
Content marketing ma tę zaletę, że trudno go skopiować. W przeciwieństwie do relacji z zawodów, zdjęć z treningu czy nieswoich treści (udostępnianie od innych).
Napisałem o tym osobny post tutaj.
Współpraca (kluby 100-700) 🚁
Zastanawiasz się, jaka forma marketingu będzie najskuteczniejsza na poziomie rozwoju Twojego klubu sportowego? Dla klubów z liczbą od 100 do 700 zawodników (aktywnych i płacących).
Jestem zainteresowany